13. 01.
Beseda se uskutečnila v pozdějších odpoledních hodinách, abychom umožnili účast i našim zaměstnaným klientům.
Proč jsme nabídli klientům besedu právě na toto téma právě teď?
Mnozí naši klienti se v běžném životě setkávají se situacemi, kdy potřebují pomoc od vidomých. Bariérou v komunikaci bývají často mýty a předsudky vázané na těžké postižení zraku.
Chtěli jsme naše klienty upozornit na možnost navštěvovat v Brně Kurz rozvoje sociálních dovedností, který od tohoto školního roku vede právě Vráťa Bareš.
Kdo měl o besedu zájem?
Kromě našich klientů a jejich průvodců mezi nás zavítala paní Smíšková (vozíčkářka) a pan Šmerda (geolog). Zájem paní Smíškové vycházel především z toho, že v rámci komunitního plánování se zajímá o problematiku bariér ve Znojmě, pan Šmerda zase připravoval výstavuPutování kamenů aneb Pravidla chaosu s popiskami v braillu a chystá se podobně zpracovat další téma.
O čem se mluvilo?
Besedu zahájila nejdříve obecná témata, ale velmi brzy se plynule přešlo na konkrétní dotazy a problémy našich klientů. Beseda probíhala spíše formou příjemného dialogu (což klienti po besedě hodnotili velmi kladně). Jedním z témat, které na besedě zaznělo, byl dost obvyklý nešvar mnohých úředníků, a nejen jich, kdy se při řešení čehokoliv obracejí ne přímo ke klientovi, ale k jeho průvodci. Velmi zkreslené představy často panují mezi lidmi i o tom, že zrakové postižení zároveň omezuje komunikační schopnosti lidí. Dotkli jsme se i tématu možné změny předsudků ve společnosti i reakce na neadekvátní jednání vidomých s lidmi s těžkým postižením zraku. Sami účastníci pak hovořili o nutnosti aktivně o sobě poskytovat informace, hovořit o svých potřebách a adekvátní formě pomoci.
Závěrem
Ke konci besedy požádal Vráťa účastníky o zpětnou vazbu. Zajímalo ho, jaká témata, by mohla být předmětem příštích přednášek. Jako jedna z možností zazněla problematika osob s kombinovaným postižením, z nichž jedno je zrakové.
Vráťovi za zajímavou besedu děkujeme.
Autor: Jana Puchegger Chadalíková
Tags: Akce pro veřejnost, Besedy